Η 335 Μοίρα "Τίγρης" είναι η παλαιότερη Μοίρα της Π.Α, αφού συγκροτήθηκε όταν η Ελλάδα ήταν υπό κατοχή από τους Γερμανούς τον Οκτώβριο του 1941 στο αεροδρόμιο Ακίρ της Παλαιστίνης, δηλαδή λίγους μήνες μετά την ολοκληρωτική κατάληψη της Ελλάδας από τους Γερμανούς.
        Οι πρώτοι πιλότοι της Μοίρας ήταν στελέχη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας που είχαν σταλεί στο Ιράκ από το 1940 για να εκπαιδευτούν από τους Βρετανούς, καθώς και αρκετοί πιλότοι που κατέφυγαν στην περιοχή μετά την κατάληψη της Ελλάδας, για να συνεχίσουν τον αγώνα ως την απελευθέρωση της χώρας.

 

Και έτσι αρχίζουν οι πρώτες εγγραφές της 335 Μοίρας στο Βιβλίο Πτήσεων :

        "Η Διαταγή όρισε και τη Δύναμη της Μοίρας, που είναι η ίδια με αυτή που έχει μια Κανονική Μοίρα Δίωξης με Hurricane, δηλαδή 16 αεροσκάφη.

        Η Μοίρα συγκροτήθηκε στον Σταθμό της RAF στο Aqir της Παλαιστίνης στις 10 Οκτωβρίου 1941, με αρμοδιότητες, με την πρώτη ευκαιρία, αυτές που έχουν οι Μοίρες Δίωξης κάτω από τη διοίκηση του Αρχηγείου της RAF για την Παλαιστίνη και την Υπεριορδανία.Ο Επισμηναγός Ξ.Ι. Βαρβαρέσος, της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας, τοποθετήθηκε διοικητής της Μονάδας.

 

 

        Το προσωπικό της Μοίρας, όπως συγκροτήθηκε, είναι Έλληνες, που έφυγαν από τη χώρα τους κατά τη Γερμανική εισβολή του Απριλίου 1941. Όλοι οι αξιωματικοί, οι περισσότεροι από τους ανώτερους υπαξιωματικούς και πολλοί από τους σμηνίτες, υπηρετούσαν στην Ελληνική Βασιλική Αεροπορία όταν προσπάθησαν να εισβάλουν οι Ιταλοί ως την εποχή που οι Συμμαχικές Δυνάμεις αποσύρθηκαν από την Ελλάδα μετά την Γερμανική εισβολή. Κάποιοι μάλιστα από αυτούς δραπέτευσαν από τη χώρα τους όταν οι Δυνάμεις του ’ξονα είχαν καταλάβει την Ελλάδα. Οι υπόλοιποι είναι Έλληνες που κατοικούσαν στην Αίγυπτο, την Παλαιστίνη και άλλες χώρες της Μέσης Ανατολής. Όλοι είχαν την σφοδρή επιθυμία να ελευθερώσουν την Πατρώα γη και να βοηθήσουν τις Συμμαχικές Δυνάμεις στην οριστική ανατροπή των Δυνάμεων του ’ξονα.

        Στις 7 Οκτωβρίου 1941 το δυναμικό της Μοίρας που το αποτελούσαν 15 Αξιωματικοί και 251 Υπαξιωματικοί και Σμηνίτες, έφθασε στον Σταθμό της RAF στο Aqir της Παλαιστίνης.

        Τα ονόματα των αξιωματικών και υπαξιωματικών χειριστών είναι τα ακόλουθα:

Αξιωματικοί
Επισμηναγός Ξ. Ι. Βαρβαρέσσος, Διοικητής
Υποσμηναγός Κ. Παναγόπουλος, Επικεφαλής Α΄ Σμήνους
Υποσμηναγός Ι. Κατσαρός, Αξιωματικός Πληροφοριών
Υποσμηναγός Δ. Θεοδοσιάδης, Επικεφαλής Β΄ Σμήνους
Υποσμηναγός Π. Οικονομόπουλος, Χειριστής
Ανθυποσμηναγός Ε. Καραμολέγκος, Χειριστής
Ανθυποσμηναγός Γ. Καρούσος, Χειριστής
Ανθυποσμηναγός Α. Μουλόπουλος, Χειριστής
Ανθυποσμηναγός Ι. Παπακώστας, Χειριστής
Ανθυποσμηναγός Η. Καρταλαμάκης, Χειριστής
Ανθυποσμηναγός Π. Διδασκάλου
Ανθυποσμηναγός Φ. Πλαστήρας
Υποσμηναγός Οικονόμου, Αξιωματικός Εφοδιασμού
Υποσμηναγός Ν. Δαλαρέττος, Αξιωματικός Μηχανικός
Ανθυποσμηναγός Γ. Ντάσιος, Υγειονομικός Αξιωματικός

Υπαξιωματικοί Χειριστές
Αρχισμηνίες
Γ. Παπαϊωάννου,
Δ. Σπυρίδωνος,
Ε. Ξύδης,
Σκλήρης.

Σμηνίες
Κ. Αλεξόπουλος,
Δ. Γκίζας,
Κ. Δήμου,
Ι. Γεωργιάδης.

        Κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου οι παρακάτω Έλληνες αξιωματικοί τοποθετήθηκαν και παρουσιάσθηκαν στη Μοίρα:
Υποσμηναγός Π. Λακέας 13/10/41, Υπασπιστής της Μοίρας
Σμηναγός Γ. Χριστόπουλος 16/10/41, Μηχανικός
Το έργο αυτού του τελευταίου ήταν να βοηθήσει την τεχνική εκπαίδευση του Τεχνικού Τμήματος της Μοίρας.

Τέσσερις Βρετανοί Αξιωματικοί της RAF τοποθετήθηκαν και παρουσιάσθηκαν στη Μοίρα με τα εξής καθήκοντα:
Flight Lieutenant H.W. Harrison, Εκπαιδευτής
Pilot Officer M.E. Leng, Εκπαιδευτής
Pilot Officer G.S. Harrison, Σύνδεσμος
Pilot Officer W. Galloway, Σύνδεσμος Εφοδιασμού.

        Όλοι οι Έλληνες που αποτελούσαν το ιπτάμενο προσωπικό ήσαν ήδη έμπειροι χειριστές. Όλοι με εξαίρεση τον Αρχισμηνία Ξύδη Ε., που ήταν χειριστής της πολιτικής αεροπορίας, ήσαν μόνιμοι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας και κάποιοι είχαν ήδη κάποια εκπαίδευση και εμπειρία πτήσεων με μονάδες της RAF.

        Δέκα αεροσκάφη Hurricane διατέθηκαν στη Μοίρα και η Εκπαίδευση Αέρος άρχισε, κάτω από την προσωπική καθοδήγηση του Επισμηναγού Βαρβαρέσου, βοηθούμενου από τον Υποσμηναγό Κατσαρό, τον Flight Lieutenant H.W Harrison και αργότερα τον Pilot Officer M.E. Leng, στις 16 Οκτωβρίου 1941. Κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου η εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τις οδηγίες που παρουσιάζονται στο συνημμένο αντίγραφο των Αναφορών Εκπαίδευσης.

Υπογραφή Ξ. Βαρβαρέσος Επισμηναγός, Διοικητής Αρ. 335 (Ελληνικής) Μοίρας"

 

Το επετειακό F-104 "Τίγρης"

        Η Μοίρα εφοδιάστηκε με τα μαχητικά αεροσκάφη Hurricane-IIB στην αρχή, και μετά με τα Hurricane-IIC και υπαγόταν στην 339 Πτέρυγα Μάχης της RAF. Με τα αεροσκάφη αυτά επιχειρεί έως τον Δεκέμβριο του 1943, οπότε και τα αντικαθιστά με τα σύγχρονα Spitfire VB και VC.

 

  

 


        Η Μοίρα είχε, και μετά την παραλαβή των νέων αεροσκαφών, ως κύρια αποστολή την Δίωξη. Εκτελεί επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, στην Ιταλία, στη Γιουγκοσλαβία, στην Αλβανία και στην κατεχόμενη Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στην Κρήτη, στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Κατά την διάρκεια της παραμονής της στην Μέση Ανατολή, επιχειρώντας από πρόχειρα αεροδρόμια, συμμετείχε σε αποστολές προστασίας νηοπομπών. Τη ρουτίνα των αποστολών αυτών, διέκοψε ο επιτυχής βομβαρδισμός και πολυβολισμός από χαμηλό ύψος του Ιταλικού στρατηγείου της Λιβύης που πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1942 (για να εορτασθεί και η επέτειος) μετά τις επίμονες αιτήσεις και τα έντονα διαβήματα των ελληνικών πληρωμάτων προς τους Βρετανούς.



Ο επετειακός ''Kουρσάρος'' Α-7

        Το Σεπτέμβριο του 1944 μεταστάθμευσε στην Ιταλία και από εκεί στην Ελλάδα περί τα τέλη του Οκτωβρίου στο αεροδρόμιο Χασανίου, το σημερινό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Εκεί, μαζί με τις 336 ΜΔ και τη 13 ΜΕΒ (Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού), που είχαν συγκροτηθεί στην Μέση Ανατολή, αποδόθηκε στο ελληνικό κράτος από τους Βρετανούς.
 

        Στην διάρκεια του Β΄ΠΠ η Μοίρα έχασε 18 πιλότους πραγματοποιώντας 5555 εξόδους, διάρκειας 8500 ωρών πτήσης και άλλες 12000 ώρες πτήσης για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τον Αύγουστο του 1945 μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο του Σέδες. Τον Ιούνιο του 1947 παραλαμβάνει τα νέα αεροσκάφη Spitfire IX και XVI προκειμένου να μπορέσει να συμμετάσχει στις επιχειρήσεις της περιόδου 1947-1949 για την υποστήριξη των δυνάμεων του Εθνικού στρατού.

        Τον Οκτώβριο του 1953 γίνεται η πρώτη Μοίρα που αντικαθιστά τα ελικοφόρα αεροσκάφη της με αεριωθούμενα τύπου F-84G και RT-33A, στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Μετονομάζεται σε 335 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού αλλά τον ίδιο καιρό μια "άλλη" 335 Μοίρα μετατρέπεται σε Μοίρα Επιχειρησιακής Εκπαιδεύσεως και μετασταθμεύει στην 113 ΠΜΕ διαθέτοντας περίπου 25 Spitfire ενώ αργότερα μετασταθμεύει στην 115 ΠΜ όπου μετονομάζεται σε 340 ΜΔΒ.
 

        Η 335 ΜΔΒ μετασταθμεύει στην 111 Πτέρυγα Μάχης και παραμένει εκεί ως τον Σεπτέμβριο του 1957. Μεταφέρεται στη συνέχεια στην 110 ΠΜ στην Λάρισα και εδρεύει εκεί ως το Μάιο του 1960, αφού όμως είχε ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη F-84F από το φθινόπωρο του 1957. Το Νοέμβριο του 1960 αναλαμβάνει ρόλο κρούσης και μετασταθμεύει στην Τανάγρα. Τον Μάιο του 1965 αρχίζει την παραλαβή των F-104G Starfighter και στις 30 Ιουνίου του 1977 μετασταθμεύει στην 116 ΠΜ στον ’ραξο. Από τον Μάιο του 1965 ως τις 31 Μαίου του 1992 η Μοίρα πετά με τα F-104G.


        Στις 3 Απριλίου του 1993 μετονομάζεται σε 335 Μοίρα Βομβαρδισμού και παραλαμβάνει τα αεροσκάφη δεύτερης γενιάς Α-7Ε και TA-7C Corsair, που ήταν από τα 62 συνολικά αεροσκάφη που μας παρέδωσαν οι Αμερικάνοι. Με τα αεροσκάφη Α-7 οι ικανότητες Βομβαρδισμού της ΠΑ αυξήθηκαν δραματικά, γιατί (αν και αεροσκάφη δεύτερης γενιάς) διαθέτουν μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου, σε μεγάλες αποστάσεις, με ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων τα οποία και παρέμειναν στην 335Μ μέχρι τον Μάρτιο του 2008.

 

Η τελευταία παρέλαση των α/φ Α-7 της 335 Μοίρας στην επέτειο της 28ης Οκτ στη Θεσσαλονίκη το 2007

 

        Σημαντικό γεγονός στην Ιστορία της 335 Μοίρας είναι η επανένταξη της το 2006 και μετά από 19 ολόκληρα χρόνια αποχής με α/φ F-104 το 1987 από το θεσμό στο Nato Tiger Meet. Έτσι, το 2006 και μετά από επίπονη και συλλογική προσπάθεια των Ιπταμένων της, η Μοίρα εκπροσωπήθηκε στην Ισπανία με δύο (2) Αεροπόρους της (τον Μιχάλη και Νάσο) και μπήκαν οριστικά τα θεμέλια για την επανένταξη της 335 Μοίρας στο ΝΤΜ ως Full member. To 2007 η Μοίρα συμμετείχε με απόλυτη επιτυχία στο ΝΤΜ με 4 α/φ , 12 Ιπταμένους και 25 Τεχνικούς της στην Νορβηγία και με το επετειακό της α/φ Α-7 Τίγρης να κλέβει την παράσταση. Πλέον, η Μοίρα είναι Full member και εκπροσωπείτε επάξια και με τιμή με τα νέα της α/φ F-16 Blk 52.         

        Απο το 2008 και έκτοτε, τα 53 εναπομείναντα α/φ Α-7Ε της 335 Μοίρας των ''Τίγρεων'' μεταφέρθηκαν στην 336 Μοίρα '' Όλυμπος'' και άρχισε η σταδιακή αλλαγή των αεροσκαφών A-7Ε της 335 Μοίρας, με τα νέα F-16 Blk 52+ Adv και σήμερα διαθέτει 30 αεροσκάφη αυτού του τύπου. To 2011 στην 116 Πτέρυγα Μάχης στον ’ραξο, εορτάσθηκε η επέτειος των 70 ετών ιστορίας της 335 Μοίρας, η οποία είναι η αρχαιότερη της σύγχρονης Πολεμικής Αεροπορίας

 






 

 

        1asi050.gif (1413 bytes)   31/01/15