grflag7.gif (1689 bytes)

   

 aetos.gif (3154 bytes)  ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ( 1930 - 1940 )    aetos.gif (3154 bytes)

 

              <<   Το αεροπλάνο ενδείκνυται ώς το όπλο των αδυνάτων. Η ριψοκίνδυνος μάλιστα και τολμηρά φύσις του Έλληνος θα καταστήση τούτο λαμπρόν  έν πολέμω όπλον μέλλον να προσφέρει μεγάλες υπηρεσίες.  >>

                                                                                                                                                       Ελευθέριος Βενιζέλος (9 Φεβ 1912)

 

Η ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας ξεκινά τον Δεκέμβριο του 1930. Τότε συστήνεται το Υπουργείο Αεροπορίας με σκοπό την δημιουργία ξεχωριστού Σώματος αναξαρτήτου από τον Στρατό και το Ναυτικό. Σημαντικά έργα επέκτασης και βελτίωσης έγιναν σε πολλά αεροδρόμια, ενώ ταυτόχρονα κατασκευάσθηκαν και πολλά νέα επαρχιακά αεροδρόμια. Η οργανωτική διάταξη της Πολεμικής Αεροπορίας τότε, ήταν η ακόλουθη :

 

Οι πρώτοι 11 "ΙΚΑΡΟΙ" εισάγονται στην νεοσυσταθείσα Σχολή ΙΚΑΡΩΝ στις 2/12/1931. Η Σχολή Ικάρων ιδρύθηκε το 1931 στο αεροδρόμιο της Δεκέλειας. Η εισαγωγή των πρώτων 11 Ικάρων έγινε στις 2/12/1931. Η εκπαίδευσή τους γίνεται με α/φ AVRO-TUTOR και AVRO-504. Κατά τα χρόνια του Β' Π.Π η σχολή μετασταθμεύει αρχικά στο Αργος και μετά στη Ν. Ροδεσία, απ όπου συνεχίζει να εκπαιδεύει νέους Ικάρους. Μετά τον πόλεμο επανέρχεται στο αεροδρόμιο της Δεκέλειας. Σήμερα δίδεται εκπαίδευση στις κάτωθι ειδικότητες :

 

Ιπταμένων

Μηχανικών

Ελεγκτών Αεράμυνας

Εφοδιαστών

Μετεωρολόγων

Διοικητικών

Οικονομικών

Η εισαγωγή στις ειδικότητες των Ιπταμένων και των Μηχανικών γίνεται με το σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων από την Α' δέσμη, ενώ οι άλλες ειδικότητες απονέμονται σε όσους δεν συνεχίζουν την πτητική τους εκπαίδευση.

 

Τα στελέχη του νέου αυτού Σώματος θα αναζητηθούν ανάμεσα στους εμπείρους και εκπαιδευμένους αξιωματικούς των Αεροποριών του Στρατού και του Ναυτικού. Μπορούμε να ισχυρισθούμε ότι από αυτό το σημείο ξεκινά η χιονοστιβάδα μιάς άνευ προηγουμένου καταστροφής της Αεροπορίας. Η καταστροφή ξεκινά όταν το Υπουργείο Στρατιωτικών αρνείται να μετατάξει Αξιωματικούς στην Αεροπορία. Σαν λογικό επακόλουθο το Υπουργείο Αεροπορίας επανδρώνει τις κενές θέσεις με Αξιωματικούς του Ναυτικού τους οποίους διέθεσε πρόθυμα το Υπουργείο Ναυτικών.

 

Η πλειοψηφία των ναυτικής προελεύσεως αξιωματικών δημιουργεί στους μειοψηφούντες εκ στρατού αεροπόρους ανασφάλεια με αποτέλεσμα "συνομοτική" κομματική δράση, "φάγωμα" του Υπουργού Αεροπορίας και έτσι τον Νοέμβριο του 1932, όταν εξελέγη ο Τσαλδάρης εις βάρους του Βενιζέλου, έφτασε η αεροπορία στο παρά-πέντε της διαλύσεως. Οι στρατιωτικοί και οι ναυτικοί κτυπούν με κάθε τρόπο την αεροπορία αλλά ο Τσαλδάρης επείσθη τελικώς για το Εθνικό ασύμφορο της κατάργησής της και την έσωσε κυριολεκτικά την ύστατη στιγμή.

 

Η χώρα διέρχεται τεράστια πολιτική κρίση η οποία κορυφώνεται με την απόπειρα δολοφονίας κατά του Βενιζέλου στις 6/6/1933. Εξη μήνες μετά αποδεικνύεται ότι σε αυτήν συμμετείχαν και αεροπόροι. Η άνευ προηγουμένου αναστάτωση έχει σαν αποτέλεσμα την μετάταξη σε στρατό και ναυτικό των 77 απο τους 98 αξιωματικούς της Αεροπορίας, σημειώνοντας ουσιαστικά την διάλυσή της. Μόνο η Σχολή Ικάρων δεν διελύθη αν και η τρίτη σειρά εισήχθη μόλις τον Ιανουάριο του 1934. Οι μεθοδεύσεις προς διάλυση ακόμα και της Σχολής θα συνεχισθούν με απόφαση να παρθούν τα εκπαιδευτικά α/φ απο την διοίκηση της Σχολής και να υπαχθεί το προσωπικό της κάτω απο την διοίκηση του στρατοπέδου Τατοίου. Μετά απο σκληρούς αγώνες λίγων αξιωματικών, η μεθόδευση πέφτει στο κενό. Το εκπαιδευτικό έργο της Σχολής βρίσκει εμπόδια και περιορίζεται στο ελάχιστο. Οι μαζικές αποστρατείες του 1933 αποστερούν απο την Αεροπορία την πλειονότητα των εναπομεινάντων ικανών αξιωματικών και προκαλούν απότομη καθίζηση στο Σώμα. Την ίδια χρονιά περνά στην Αεροπορία η 4η Μοίρα Στρατιωτικής Συνεργασίας με α/φ POTEZ-25 και με έδρα το αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ .

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΣΕΔΕΣ

 

Η Αεροπορική Βάση ΣΕΔΕΣ είναι μια απο τις πιο παλιές και γνωστές, με συμμετοχή σε όλους τους αγώνες της Ελλάδας. Ιδρύεται το 1917 για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των συμμάχων κατά τον Α' Π.Π. και τίθεται υπο Γαλλική Διοίκηση. Εδώ εκπαιδεύονται και Ελληνες Αεροπόροι που το 1918 θα επανδρώσουν την 531 Μοίρα Δίωξης, 532 Μοίρα Αναγνώρησης και 533 Μοίρα Βομβαρδισμού που είναι Ελληνικές υπό την γενική αρχηγία των συμμάχων. Εδώ μεταφέρεται και η Αεροπορική Υπηρεσία Στρατού που το 1918 μετονομάζεται σε Σώμα Αεροπορίας Στρατού.

Το 1919 με το τέλος του Α' Π.Π. το αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ περιέρχεται σε ελληνικά χέρια και εκπαιδεύει χειριστές, παρατηρητές, βομβαρδιστές φωτογράφους κ.λ.π. Συγκροτείται η 3η Μοίρα Αναγνώρισης με α/φ HENRY FARMAN. Η Μοίρα το 1920 αναχωρεί για τη Σμύρνη. Σε όλη την διάρκεια του Μικρασιατικού Πολέμου εκπαιδεύονται στο ΣΕΔΕΣ οι αεροπόροι της Αεροπορίας Στρατού. Τα α/φ που χρησιμοποιήθηκαν για εκπαίδευση είναι: CAUDRON G-3, BR-14, DORAND AR-1 και FARMAN.

 

Το 1922 εγκαθίστανται στο ΣΕΔΕΣ η Β' Μοίρα Αναγώρισης, η Δ' Μοίρα Βομβαρδισμού και η Ε' Μοίρα Δίωξης με τα νεοαποκτηθέντα α/φ HAWKER MARS που κατά ομολογίες των χειριστών τους, αν η Πατρίδα μας τα είχε παραλάβει λίγο νωρίτερα, το αποτέλεσμα του πολέμου στην Μικρασία θα ήταν διαφορετικό. Τα α/φ των άλλων Μοίρων είναι: AR-1, HENRIO, BR-14, MORAN-137, MORAN-147 και MORAN-230. Το 1924 δημιουργείται η Γ' Σμηναρχία που περιλαμβάνει οτι αεροσκάφος έχει απομείνει και το 1927 μετονομάζεται σε Γ' Σύνταγμα Αεροπλάνων.

 

Το 1925 δημιουργείται ΟΠΛΟ Αεροπορίας Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού εκπαιδεύει εδώ τα στελέχη της. Απο το 1930 χρησιμοποιούνται εκτός των πιο παλιών αεροσκαφών και τα NIEUPORT-80, NIEUPORT-24, SPAD VII και POTEZ-25. Το 1931 δημιουργείται Μοίρα Στρατιωτικής Συνεργασίας με έδρα το ΣΕΔΕΣ. Το 1937 εν όψει του επερχόμενου Β' Π.Π. σταθμεύουν στο ΣΕΔΕΣ μια (1) Μοίρα Καταδιωκτικών, μια (1) Μοίρα Δίωξης που διαθέτουν τα νεοαποκτηθέντα PZL-24 και μια (1) Μοίρα Συνεργασίας με POTEZ-25. Το 1941 με την γερμανική κατοχή το ΣΕΔΕΣ είναι έδρα βομβαρδιστικών STUKAS.

 

Το 1945 με την απελευθέρωση δημιουργείται στο ΣΕΔΕΣ η 1η ΠΤΕΡΥΓΑ ΜΑΧΗΣ με τις 335 Μ.Δ.Β. και 336 Μ.Δ.Β. Επίσης εδώ σταθμεύει η 337 Αγγλική Μοίρα που αποχωρεί το 1947. Τα α/φ που υπάρχουν τότε στο ΣΕΔΕΣ είναι: HARVARD, SPITFIRE και απο το 1947 τα CURTISS SB2C-5 HELLDIVERS. Το 1954 έρχεται στο ΣΕΔΕΣ η 356 Μοίρα Μεταφορών Αέρος που το 1975 μετονομάζεται σε 355/1ο Σμήνος Τακτικών Μεταφορών με α/φ DOUGLAS DAKOTA C-47D .

 

Η πολιτική αναστάτωση αποστερεί απο την Αεροπορία το δικαίωμά της να ανανεώσει τον πεπαλαιωμένο αεροστόλο της. Χρησιμοποιούνται αεροσκάφη του 1920 και 1922 τα οποία είναι σε οικτρή κατάσταση, καθώς και λίγο νεώτερα που πλέον έχουν καταστεί επικίνδυνα. Απο το 1932 μέχρι και το 1934 μεσολάβησαν 10 υπουργοί Αεροπορίας με χρόνο θητείας που δεν επέτρεπε την υλοποίηση κανενός προγράμματος. Η τέταρτη σειρά Ικάρων εισάγεται στη σχολή το 1934. Η χρονιά αυτή όμως πρόκειται να οδηγήσει την Αεροπορία στο χαμηλότερο σημείο της ιστορίας της. Γενική αποδιοργάνωση, αποστρατείες, αποτάξεις, μετατάξεις, παραιτήσεις, υπονομεύσεις και κάθε είδους ελλείψεις σε υλικά, δίνουν την εικόνα της Αεροπορίας. Πολεμική εκπαίδευση δεν εγένετο λόγω ελλείψεως μαχητικών α/φ.

 

Τα πολιτικά προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν και την 1/3/1935 αρχίζει το κίνημα του Βενιζέλου έχοντας τον Στόλο μαζί του. Η Αεροπορία αναλαμβάνει δράση εναντίον του Στόλου χωρίς σχεδόν κανένα αποτέλεσμα. Μετά τις αποτυχίες, στις 8/3/1935 αποφασίζεται η άμεση (εντός της σήμερον) αγορά 5 καταδιωκτικών τύπου AVIA BH-33E απο την Γιουγκοσλαβία. Επίσης αποφασίζεται η προμήθεια 1300 βομβών, αλεξιπτώτων και φυσιγγίων. Με την λήξη του κινήματος ακολουθούν μαζικές αποστρατείες στην Αεροπορία όλων όσων είχαν χαρακτηρισθεί "Βενιζελικοί". Σαν να μην ήταν αρκετό αυτό οι 3 Σμήναρχοι της Αεροπορίας προάγονται σε Υποστράτηγους (26-3-35). Ετσι η Ελλας διέθεται τότε περί τα 40 α/φ για 3 Στρατηγούς αλλά μαχητική ικανότητα μηδέν. Οι Στρατηγοί διεμαρτυρήθησαν στον πρωθυπουργό ότι ΔΕΝ υπάρχει Αεροπορία ούτε πρόγραμμα προμήθειας υλικού. Καταθέτουν προυπολογισμό 600 εκατομμυρίων αλλά ενεκρίθησαν μόνο τα 250. Τελικά εδώθησαν μόνο τα 125. Με αυτά τα χρήματα αγοράσθηκαν 18-20 νέα εκπαιδευτικά α/φ AVRO 621 TUTOR , διότι το εκπαιδευτικό έργο της σχολής Ικάρων χαροπάλευε. Απο το 1932 μέχρι το 1940 αγοράθηκαν επίσης και 22 α/φ προκεχωρημένης εκπαίδευσης AVRO 626. Ετσι με σχετικά ομαλές συνθήκες εισάγεται η νέα σειρά Ικάρων τον Οκτώβριο του 1935.

 

Η πολιτική αστάθεια συνεχίζει μέχρι την 4η Αυγούστου 1936. Στις 18 Αυγούστου 1936 δωρίσθηκαν από τον ομογενή κ. Κουταρέλη 2 AVIA B-534 . Μετά την ηρεμία που ακολουθεί, εμφανίζεται η αλήθεια για το στράτευμα. Πλήρης αταξία και ακαταλληλότης του υλικού. Απο τα μέσα Απριλίου ήδη ο Μεταξάς εμπεδώνει την πειθαρχία και αρχίζει τους πολεμικούς σχεδιασμούς. Δημιουργούνται νέα προγράμματα εκπαίδευσης, προγραμματίζεται η προμήθεια πτητικού υλικού και εξοπλισμού εδάφους. Ουσιαστικά οι Ικαροι του 1936-1937 ακολουθούν την πλήρη εφαρμογή του αναθεωρηθέντος και εκμοντερνισθέντος προγράμματος. Το 1937 δημιουργείται στο ΣΕΔΕΣ, Μοίρα Διώξεως με α/φ PZL-P24F/G . Ο Μεταξάς δημιουργεί επιτροπή εράνου για Αεροπορία. Το 1937 ο Αιγυπτιώτης ομογενής Στυλιανός Σαρπάκης, προσφέρει 2 μαχητικά α/φ GLOSTER GLADIATOR MkI , τα καλύτερα της εποχής. Η άνευ προηγουμένου επιτυχία του εράνου δίνει το δικαίωμα για αισιόδοξες σκέψεις. Η Αεροπορία ενισχύεται με 36 Πολωνικά PZL-P24F/G, 9 Γαλλικά BLOCH MB151, 10 Γαλλικά POTEZ 633 GREC , 10 BLENHEIM, 12 Βρεττανικά FAIREY BATTLE B1, 9 Βρεττανικά AVRO ANSON MkI, 12 Γερμανικά DORNIER Do-22kg , 16 Γερμανικά HENSCHEL Hs126A-1. Με αυτά τα α/φ εξοπλίζονται οι μοίρες Διώξης και Βομβαρδισμού καθώς και η Αεροπορία Ναυτικού. Με αυτά τα α/φ η Αεροπορία μπόρεσε να ανταπεξέλθει του πολέμου του 1940.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟ 1940

 

ΑΝΩΤΕΡΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΙΑΣ

 

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΔΙΩΞΗΣ

ΜΟΙΡΑ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ

21 Μ.Δ.

9

PZL-P24F/G

21 Μ.Δ.

2

GLOSTER GLADIATORS MkI

22 Μ.Δ.

9

PZL-P24F/G

23 Μ.Δ.

9

PZL-P24F/G

24 Μ.Δ.

9

BLOCH MB151

 

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥ

ΜΟΙΡΑ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ

31 Μ.Β.

10

POTEZ 633 GREC

32 Μ.Β.

10

BLENHEIM IV

33 Μ.Β.

12

FAIREY BATTLE B1

 

ΟΜΑΔΕΣ ΜΕΡΑΡΧΙΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ

ΣΩΜΑ - ΜΕΡΑΡΧΙΑ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ

Α'ΣΣ - 1η Μ.Π.

10

BREGUETT 19

Β'ΣΣ - 2η Μ.Π.

8

BREGUETT 19

Δ'ΣΣ - 4η Μ.Π.

12

POTEZ 25

ΤΣΔΜ - 3η Μ.Π.

16

HENSCHEL Hs126A-1

VIII - Μ.Π. ΑΣΠ

4

BREGUETT 19

 


ΑΝΩΤΕΡΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

 

ΜΟΙΡΑ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ

11η Μ.Ν.Σ

9

FAIREY IIIF MkI

12η Μ.Ν.Σ.

12

DORNIER Do22kg

13η Μ.Ν.Σ.

9

AVRO ANSON MkI

 

 

Το τραγικό σημείο είναι οτι ΠΛΗΡΩΘΗΚΑΝ και λόγω του πολέμου ( ; ) δεν παρεδόθησαν, ακόμη 139 α/φ τελευταίας τεχνολογίας.

 

ΠΙΝΑΞ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ 1938-1939 ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΡΑΔΟΘΗΣΑΝ ΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ !!!!!!!

 

ΧΩΡΑ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ

ΓΑΛΛΙΑ

13

POTEZ 633 GREC

ΓΑΛΛΙΑ

16

BLOCH MB151

ΑΓΓΛΙΑ

24

SPITFIRE

ΑΓΓΛΙΑ

24

BLENHEIM IIIF

Η.Π.Α.

30

GRUMMAN F-4F Wildcat

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

32

HENSCHEL Hs126A-1

 

Τα α/φ που αγόρασε η Ελλάς στους 50 μήνες του καθεστώτος Μεταξά, αντιστοιχούν σε κατά μέσο όρο ένταξης περίπου 2 νέων α/φ τον μήνα. Αν δε, οι ξένοι πωλητές ήταν συνεπέστεροι και παρέδιδαν τα 139 προπληρωθέντα α/φ, ο μέσος όρος θα έφτανε στο φανταστικό αριθμό 4,5 α/φ το μήνα. Αρκεί κανείς να αναλογισθεί την επιτυχία που θα είχε η Αεροπορία το 1940 αν διέθετε αυτή την τρομερή αεροπορική μηχανή την οποία, σύμμαχοι και μη, μας αποστέρησαν. Η ειρωνία είναι οτι στις 3/11/1940 και στις 5/11/1940 οι Αγγλοι θα στείλουν προς ενίσχυσή μας 12 τουλάχιστον α/φ ελαφρού βομβαρδισμού τύπου BLENHEIM IIIF, σαν αυτά που ήδη είχαμε πληρώσει. Αυτά πέταξαν σαν Αγγλικά, με Αγγλικά πληρώματα. Οι "σύμμαχοί μας" βέβαια, μας έχουν συνηθίσει σε τέτοιου είδους (και χειρότερη) ταπεινωτική αντιμετώπιση.

  

Β' Π.Π. - ΕΜΦΥΛΙΟΣ (1940 - 1952)

 

Το Νοέμβριο του 1940 δημιουργούνται νέες διοικήσεις λόγω αναγκών του πολέμου. Αυτές είναι:

Διοίκησις Αεροπορικής Διώξεως Δ.Α.Δ. η οποία συντονίζει αποτελεσματικότερα το έργο της 21ης Μ.Δ. της 22ας Μ.Δ. και της 23ης Μ.Δ. Διεύθυνσις Αντιαεροπορικής Αμυνας στην οποία υπάγεται η 24η Μ.Δ. με α/φ BLOCH MB151 Περισότερο αναλυτικά η οργανωτική διάρθωση της Αεροπορίας Στρατιάς και της Αεροπορίας Ναυτικού, λίγο πριν το πόλεμο, ήταν η ακόλουθη:

 

ΑΝΩΤΕΡΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ AEΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΙΑΣ

A...ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΔΙΩΞΗΣ

21 M.Δ. 9 PZL P.24 BOEBOΔΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

22 M.Δ. 9 PZL P.24 ΣΕΔΕΣ

23 M.Δ. 9 PZL P.24 AMΠEΛΩΝ ΛΑΡΙΣΑ

24 M.Δ. 9 BLOCH MB-151 EΛΕΥΣΙΣ

B...ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥ

31 MOIΡΑ ΕΛΑΦΡΟΥ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ 10 POTEZ 63 NIAMATA AΓΙΑΣ ΛΑΡΙΣΑ

32 M.B. 10 BLENHEIM BOEBOΔΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

33 M.B. 10 FAIREY BATTLE NEA AΓΧΙΑΛΟΣ

Γ...OMAΔΕΣ ΜΕΡΑΡΧΙΩΝ ΚΑΙ ΣΩMATΩN ΣΤΡΑΤΟΥ

A'ΣΣ 1η MOIΡA ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ 10 BREGUETT 19 KOZANH

B'ΣΣ 2η MOIΡA ΠAΡATHΡHΣHΣ 8 BREGUETT 19 ΛΑΡΙΣΑ

Δ'ΣΣ 4η MOIΡA ΠAΡATHΡHΣHΣ 12 POTEZ 25 AMYΓΔ KAΒΑΛA

ΤΣΔΜ 3η MOIΡA ΠAΡATHΡHΣHΣ 14 HENSCHEL Hs-126 ΒΕΡΟΙΑ ΚΟΥ

VIII MEΡ. ΠEZ. ANEΞΑΡΤ ΣMHNOΣ ΠΑΡΑΤ. 4 BREGUETT 19 KATΣIKA ΓΙANNINA

 

ANΩΤΕΡA ΔΙΟΙΚΗΣΗ AEΡΟΠΟΡΙΑΣ NAYTIKOY

11η MOIΡA NAYTIKHΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ FAIRY IIIF BAΛΤΟΥΔI ΠΑΓΑΣH

12η MOIΡA NAYTIKHΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ 12 DORNIER DO-22K ΠΑΛOYKIA ΣΑΛΑΜΙΣ

13η MOIΡA NAYTIKHΣ ΣYNEΡΓΑΣIAΣ 12 AVRO ANSON TATOI

Τον Δεκέμβριο του 1940 προσγειώνονται 12 νέα GLOSTER GLADIATOR Mk I (?) , τα οποία υπάγονται στην 21η Μ.Δ. Στις 10 Δεκεμβρίου η Δ.Α.Δ. μεταφέρεται στο αεροδρόμιο Πτολεμαίδας με τις 22, 23 Μ.Δ. Στις 23 Δεκεμβρίου η 21η Μ.Δ. μεταφέρεται στο αεροδρόμιο Κατσικά Ιωαννίνων. Στις 30 Δεκεμβρίου η Δ.Α.Δ. με τις 22α Μ.Δ. και 23 Μ.Δ. μετακομίζουν στο αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ Θεσσαλονίκης.

 

Στις 2 Ιανουαρίου 1941 η 22α Μ.Δ. μεταφέρεται στο αεροδρόμιο Κατσικά Ιωαννίνων και επανέρχεται στο ΣΕΔΕΣ στις 27 Ιανουαρίου. Στις 25 Ιανουαρίου η 23η Μ.Δ. μετασταθμεύει στην Λάρισα. Στις 8 Φεβρουαρίου η 22α Μ.Δ. μετασταθμεύει στην Παραμυθία. Τον Μάρτιο του 1941 η Δ.Α.Δ. με τις 22 και 24 Μ.Δ. επιχειρούν απο το ΣΕΔΕΣ ενώ η 21η Μ.Δ. επιχειρεί από την Πτολεμαίδα και η 23η Μ.Δ. από τον Αμπελώνα Λάρισσας. Με την κήρυξη του πολέμου απο την Γερμανία στις 8 Απριλίου 1941, η 22α Μ.Δ. και η 24η Μ.Δ. μεταστάθμευσαν στο αεροδρόμιο Βασιλικής Τρικάλων. Η κατάσταση των Μοιρών Διώξεως, δύο μέρες μετά την Γερμανική επίθεση είναι:

 

ΜΟΙΡΕΣ ΔΙΩΞEΩΣ

ΜΟΙΡΑ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

21 Μ.Δ.

9

GLOSTER GLADIATORS MkI

Πτολεμαίδα

22 Μ.Δ.

7

PZL-P24F/G

Βασιλική Τρικάλων

23 Μ.Δ.

8

PZL-P24F/G

Αμπελώνας Λάρισας

24 Μ.Δ.

3

BLOCH MB151

Βασιλική Τρικάλων

 

Στις 16 Απριλίου η Δ.Α.Δ. με τα εναπομείναντα α/φ διώξεως (11 PZL-24, 8 GLADIATORS, 2 BLOCH) συγκεντρώνονται στην Αμφίκλεια και απο εκει στις 17 Απριλίου στο Αργος όπου και καταστρέφονται επί του εδάφους έν όψει της Γερμανικής κατοχής.

Ο πόλεμος μεταφέρεται στην Μέση Ανατολή.

Τον Ιανουάριο του 1945 επαναλειτουργεί στην Ελλάδα το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ το οποίο περιλαμβάνει:

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

ΛΑΡΙΣΑ

ΣΕΔΕΣ

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

Μοίρα Βομβαρδισμού Wellington

Τον Μάρτιο του 1946 η κατάσταση στο ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ έχει ως εξής:

ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ

1ος Κλάδος

2ος Κλάδος

3ος Κλάδος

4ος Κλάδος

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

Τον Ιούλιο του 1946 η ΑΝΩΤΑΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ περιλαμβάνει:

ΣΕΔΕΣ

Δ.Α.Υ.

Μ.Δ.

ΛΑΡΙΣΑ

Δ.Α.Υ.

Μ.Δ.

ΕΛΕΥΣΙΣ

Δ.Α.Υ.

Μ.Δ.

Μ.Β.

Στις 10 Αυγούστου 1949 υπάρχουν πέντε (5) ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ:

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΖΑΝΗΣ

2 Μ.Δ με SPITFIRE

1 Σ.Μ. με C47-DAKOTA

1 Ομάδα Φωτογραφικών

1 Σμήνος Αναγνωρίσεως με T-6 HARVARD

1 Σμήνος Μεταφορών με L-17 RYAN NAVION και AVRO-ANSON

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ

1 Μ.Δ. με SPITFIRE

1 Σμήνος Αναγνωρίσεως

1 Σμήνος Συνεργασίας με Πυροβολικό στα αεροδρόμια του Αργους Ορεστικού και της Φλωρίνης.

2 Αεροσκάφη L-17 RYAN NAVION για τα επιτελεία του Α' Σ.Σ. και Β' Σ.Σ.

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΔΕΣ

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΑΡΙΣΑΣ

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

 

 

 

                                                                                                             1asi050.gif (1413 bytes)   16/01/15